صادرات خرما
یکی از میوه های صادراتی و ارز آور در ایران که کشت و پرورش ان بسیار مورد توجه قرار می گیرد خرما است. صادرات خرما یکی از منابع درامد غیرنفتی ایران استکه استان های جنوبی ایران مانند خوزستان بوشهر کرمان هرمزگان سیستان و بلوچستان و فارس از مناسبترین مناطق کشت و پرورش خرما در کشور به شمار می روند.
اگر شما تولید کننده خرما هستید یا در اطراف خود تولیدکنندگان خرما را می شناسید فرصت خوبی است که بتوانید با صادرات خرما منابع درامدی دلاری خوبی برای خودستان دست و پا کنید.سود صادرات خرما برای افرادی که با قیمت عمده صادراتی خوبی ارائه می کنند و بسته بندی مناسبی دارند سود صادرات خرما بسیار عالی است.
البته با خرید لیست خریدار خرما در کشور های خارجی میتوانید به طور قابل ملاحظه ای هزینه های بازاریابی خود را کاهش دهید و در سریعترین زمان ممکن به تجار و خریدار خارجی خرما دسترسی داشته باشید و صادرات خرما خود را نهایی کنید.
کشورهای صادرکننده خرما
کشورهای مختلفی در خال صادرات خرما هستند. اما شناخت این کشورها به شما کمک می کند رقبای خود را بهتر بشناسید و بر اساس قیمت هایی که انها صادر م یکنند می توانید به راحتی کشف قیمت صادراتی کنید و جلوتر از رقبایتان حرکت کنید.
کشورهای صادرکننده خرما عراق عربستان پاکستان مصر قسمت های شمالی قاره افریقا و امریکا است.بر اساس گزارشات سازمان تجارت جهانی ایران جزو سومین تولیدکننده و صادرکننده خرما در جهان است. به همین دلیل شما می توانید با تهیه محصولات با قیمت رقابتی سود صادرات خرما خوبی داشته باشید.
کد تعرفه خرما در بازار جهانی 080410 است که با استفاده از این کد تعرفه شما می توانید اطلاعات خوبی درباره صادرات خرما و قیمت های ان و رقبای خود به دست بیاورید. از کد تعرفه در فاکتورهای صادراتی و قرارددهای صادرات خرما استفاده می شود.
مراحل صادرات خرما
قبل از شروع صادرات خرما باید درباره مراحل ان اطلاعات بهتری داشته باشید و بدانید که چه باید ها و نباید هایی رعایت می شود تا صادرات خرما با موفقیت انجام شود. به طور کلی صادرات هر نوع محصول چه خوراکی چه غیرخوراکی نیازمند یکسری پیش نیاز ها می باشد. که البته مهمترین بخش هر صادراتی پیدا کردن مشتری خارجی است. که سایت مردان بزرگ این مشکل را حل کرده اما باید بدانید بازاریابی محصول صادراتی بسیار مهم است.
در ادامه به بخش های مختلف صادرات خرما می پردازیم.
تحقیقات بازار
اولین قدم برای صادرات خرما انجام تحقیقات بازار و شناخت بازارهای هدف است. هنگامی که به فکر صادرات خرما می افتید باید ابتدا مشخص کنید بازار فروش شما باید چه شرایطی داشته باشید. از ان جایی که خرمای صادراتی به کشورهای مختلفی ارسال می شود شما می توانید با بررسی امار گمرکی متوجه شوید که کدام کشورها از ایران خرما وارد می کنند. و بر اساس صادرات خرما به این کشورها قیمت های رقبای خودتان را پیدا کنید.
مثلا کشورهای همسایه ایران گزینه خوبی برای صادرات خرما هستند. مانند روسیه ترکیه پاکستان و هند معمولا گزینه های اولیه ایرانیان است. اما به یاد داشته باشید که رقبای بیشتری نیز دارید پس باید بر روی برندسازی بیشتر متمرکز شوید تا حاشیه سود صادرات خرما خود را بیشتر کنید.
تامین محصول
گام بعدی در صادرات خرما تامین خرمای صادراتی باکیفیت و منااسب است. اگر شما صاحب نخلستان هستید یا شرکت تامین دارید باید میزان تولید ماهانه و سالانه را در نظر بگیرید و برای ان بازاریابی کنید.در تامین خرما صادارتی باید کیفیت خرما مورد توجه قرار بگیرد و بر اساس کشور هدف اقدام کنید مثلا برای کشورهای اروپایی باید کیفیت در حد عالی باشد اما برای هند و پاکستان خرما درجه یک و دو را نیز می توانید صادر کنید.
بازاریابی و مشتری یابی
بازاریابی و مشتری یابی اصولی نیاز به زمان و هزینه زیاد دارد. مهمترین مراحل صادرات خرما این بخش است. برای بازاریابی شما نیاز به ایجاد زیرساخت های بازاریابی مناسب دارید. معمولا ساخت زیرساخت ها زمانبر است و هزینه زیادی می طلبد . در نهایت بعد از ساخت زیرساخت ها باید بازاریابی کنید و پیدا کردن مشتری از طریق کمپین های تبلیغاتی بسیار پرهزینه است.
ما در سایت مردان بزرگ اطلاعات خریدار خارجی خرما در کشورهای مختلف مثل خریدار ترکی خرما یا خریدار روسی خرما را در سایت گذاشتیم . که باعث می شود میانبر خوبی در بازاریابی بزنید و با کمترین هزینه و در سریعترین زمان ممکن صادرات را انجام دهید.
عقد قرارداد
پس از اینکه مراحل بالا را انجام دادید و با مشتری ارتباط برقرار کردید و به توافق رسیدید باید نسبت به عقد قرارداد و نحوه دریافت پیش پرداخت از مشتری اقدام کنید. برای صادرات خرما شما نیاز دارید قواعد قراردادهای پایه صادراتی را رعایت کنید. برای سهولت کار و کم کردن هزینه های زیاد نوشتن قرارداد صادراتی ما این نوع قراردادها را در سایت با قیمت مناسب قراردادایم.
در قرارداد صادرات خرما باید مشخص کنید نحوه دریافت مبلغ صادرات به چه شکل است و شما چه تعهداتی بر عهده دارید. در قرارداد مشخص می شود که فرایند تشریفات گمرکی به چه شکل است و فرونشده موظف به پرداخت چه هزینه هایی است. خوشبختانه این موارد در داخل اموزش های بسته های طلایی است که باعث می شود ریسک کار صفر شود.
پس از توافق شما باید تمامی اسناد و مدارک تجاری مثل گواهی مبدا ،بارنامه محموله خرما و فاکتور صادراتی را تحویل دهید. در صورتی که قالب فاکتور صادراتی را ندارید می توانید ان را از داخل سایت مردان بزرگ خرید کنید.پیشنهاد می کنیم قرارداد شفافی ببندید و ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید.
بزرگترین صادرکنندگان خرما در دنیا
در سراسر جهان بیش از 2 تا 3 هزار نوع خرما مختلف وجود دارد. به همین دلیل سطح تجارت خرما در جهان بیش از میلیاردها تومان است. ایران نیز یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده خرما در جهان است. خرماهای صادرشده بصور تازه و خشک هستند.
صادرات خرما ایران بیش از 10 درصد صادرات خرما در جهان را به خود تخصیص داده و پس از ایران امارات و خرما تونس با فاصله نزدیکی در رده های بعد قرار گرفتند.
بزرگترین واردکنندگان خرما در دنیا
کشورهای زیادی واردکننده خرما در جخان هستند. کشورهایی که مسلمانان بیشتری دارند گزینه های مناسبی برای ابتدای کار هستند. البته توجه کنید که رقابت هم در انها بالاتر است.هندوستان در جایگاه اول جهان قرار می گیرد به خصوص برای محصولات میان قیمت و ارزان قیمت گزینه خوبی است.
در رده های بعدی مراکش امارات و فرنسه آلمان امریکا انگلستان و اندونزی قرار می گیرند. شما می توانید از کشورهای حاشیه خلیج فارس ترکیه و روسیه نیز به عنوان گزینه های مناسب برای صادرات خرما ایرانی استفاده کنید.
سود صادرات خرما چقدر است؟
میزان سود صادرات خرما به عوامل مختلفی مثل نوع و کیفیت مشتری و خرما و قیمت خرما صادراتی شما دارد. البته باید به قیمت ارز و نوسانات بازار ارز داشته باشید که می تواند در افزایش سود تاثیر گذار باشد.اولین عامل در افزایش سود صادرات خرما قیمت خرید محصول شما و تامین خرما است.
ارقام صادراتی خرما بسیار مهم است معمولا صادرات خرما پیارم که جزء گرن ترین ارقام خرمای صادراتی ایران است حاشیه سود بیشتری دارد.
در رده های بعدی باید به فکر صادرات خرما مضافتی و صادرات خرما زاهدی باشید. صادرات خرما به صورت خشک و تازه مشتریان خاص خود را دارد.
هر چقدر با کمترین قیمت بخرید میزان حاشیه سود شما بیشتر می شود و می توانید مشتریان بیشتری را جذب کنید. اما دومین عامل مهم کیفیت مشتریان پیدا شده شماست.اگر مشتریانی که از طریق کمپین های تبلیغاتی جذب می کنید ضعیف باشد حاشیه سود کمتر می شود. بنابراین باید مشتریان قوی پیدا کنید.
د لیست خریدار خارجی خرما در سایت مردان بزرگ این مشکل حل شده است و شما می توانید به راحتی با خریداران خارجی قدرتمند و قوی ارتباط برقرار کنید و حاشیه سود خود را بیشتر از رقبایتان کنید.
خرمای ایران به کدام کشورها صادر می شود؟
همانطور که می دانید ایران به خاطر تحریم ها بخش بزرگی از صادرات خود را به کشورهای دوست و نزدیک ارسال می کند. البته صادرات خرما به اروپا نیز انجام می شود. اما در برابر حجم صادرات خرما به روسیه یا صادرات خرما به هند حج خیلی بزرگی نیست.
در رده های بعدی صادرات خرما ایران می توانید به صادرات به کشورهای ترکیه افغانستان آذربایجان فکر کنید. البته پاکستان را برای صادرات خرمای ارزان به خصوص صادرات خرمای مضافتی از یاد نبرید.
سهم صادرات خرمای ایران به هند بیش از 23.5 درصد است که هند را به بزرگترین واردکننده خرما از ایران تبدیل می کند. البته بخش بزرگی از این خرما ها با قیمت کم یا میانه ارسال می شود دلیل ان هم عدم برندسازی و بسته بندی خوب محصول است که باعث می شود حاشیه سود کمتر باشد.
بعد از هند پاکستان دومین کشور است صادرات خرمای ایران در سال 2021 به پاکستان برابر 19.5 درصد از کل سهم صادرت خرما ایران است که باعث می شود به گزینه دوم ایرانیان تبدیل شود.
پیدا کردن مشتری صادرات خرما
مهمترین سوالی که اغلب افراد در حوزه صدرات خرما با ان مواجه م یشوند این سوال است چگونه می توانم مشتری خارجی خرما پیدا کنم مخصوصا کم هزینه و سریعترین روش باشد. طبیعی است راه های زیادی برای پیدا کردن مشتری وجود دارد. در اینجا از ابتدا به سریعترین و کم هزینه ترین روشهای پیدا کردن خریدار خرما ایران اشاره می کنیم.
روش اول خرید لیست خریدار خرما ایرانی
در تمامی روش های دیگر شما ابتدا باید کمپین تبلیغاتی و اقداماتی انجام دهید تا خریدار خارجی شما را ببیند و با شما ارتباط برقرار کند و بعد از اینکه شما اعتبار انها را بررسی کردید شروع کنید به مذاکره و عقد قرارداد که فرایند پیدا کردن تعداد مشتری مورد نیاز برای تبدیل یک سفارش به خرید می تواند هزاران دلار و ماه ها زمان ببرد. در صورتی که شما با خرید لیست خریدار خارجی خرما ماه ها زمان صرفه جوبیی می کنید.
و مهمتر از ان با هزینه خیلی کمتر می توانید اطلاعات خریدار خرما را پیدا کنید و با انها مستقیما ارتباط برقرار کنید. و مستقیم به سراغ معرفی محصول و عقد قرارداد بروید. به جای اینکه ماه ها و هزاران دلار را از دست بدهید.البته باید اطلاعات را از سایتی بخرید که اطلاعات با کیفیت دارد و انها را مفت نمی فروشد. قیمت اطلاعات خریدار خارجی اگر کمتر از 4 دلار به ازای هر مشتری باشد اعتباری ندارد به خصوص اگر کسی سابقه استفاده از ان اطلاعات را نداشته باشید و موفقیتی نداشته باشد.
سرچ تاجران خرما در گوگل
امروزه بسیاری از افراد و دوره فروش ها به دنبال اطلاعات خریدار خارجی در گوگل هستند حتی بعضی ها استفاده از گوگل مپ را تبلیغ می کنند. در صورتی که این روش ها اطلاعات با کیفیتی در اختیار شما قرار نمی دهند . و باعث سردرگمی و هدررفتن زمان و هزینه های شما می شود.
تاجران خرما در نمایشگاه های بین المللی
یکی دیگر از روش های پیدا کردن مشتری خارجی حضور در نمایشگاه های بین المللی است. اما شرکت در نمایشگاه های بین المللی هزینه های زیادی دارد و این هزینه های بین 1000 تا 5000 دلار روی دست شما خرج می گذارد. ضمنا سختی ها پیدا کردن خریدار خارجی واقعی بین جمعیت کار سختی است.
پس اگر می خواهید صادرات خرمای موفقی داشته باشید. روی اولین و دومین حضورتان در نمایشگاه ها حساب باز نکنید. پس انتظار داشته باشید برای پیدا کردن خریدار خارجی خرما بین 2 تا 10 هزار دلار از دست بدهید. در صورتی که می توانید با ده درصد همین هزینه کلی اطلاعات خریدار خرما بخرید و صادرات خرما موفقی داشته باشید.
پید کردن اطلاعات تجار خرما در دایرکتوری ها
امروزه یکی از فضاهای اینترنتی برای اتصال با شرکت های فعال در زمینه صادرات خرما استفاده از دایرکتوری ها است. البته دو مشکل اساسی این ابزارها دارند که دوره فروش ها و افراد نمی گویند. اطلاعات شرکت ها در دایرکتوری های انلاین می تواند بسیار قدیمی یا سوخته باشد.
دوم بسیاری از افرادی که در این دایرکتوری ها اسمشان را ثبت کرده اند خود فروشنده خرما هستند . پس نمی توانید بر روی دایرکتوری ها حساب باز کنید. مخصوصا زمان اعتبار سنجی اطلاعات زمانبر و چالش برانگیز است.
سایت های خرده فروشی و عمده فروش خرما
خب سایت های عمده فروشی مثل علی بابا و آمازون جایی است که شما می توانید فروشندگان خرما را پیدا کنید. شاید برخی از این شرکت ها در زمینه صادرات خرما فعال باشند و بتوانید محصول را به انها بفروشید. اما با توجه به سطح بالای رقابت شما نیاز به اطلاعات قوی تری دارید که در این سایت ها نمی توانید ان را پیدا کنید.
بازاریابی آنلاین
امروزه برای صادرات خرما برخی از افراد شروع به تبلیغ در گوگل و بازاریابی آنلاین به کمک شبکه های اجتماعی می کنند. معمولا برای دریافت نتیجه از طریق شبکه های اجتماعی شما باید ماه ها تولید محتوا کنید و در صورتی که محتوای خاصی منتشر کنید می توانید ترند شوید و مشتری خارجی را جذب کنید.
اما طراحی سایت و تولید محتوا و سئو کاری زمانبر است و بسیاری از افراد می خواهند سریعتر نتیجه بگیرند که برای صادرات سریع خرما بهترین گزینه خرید لیست تجار خرما است. البته اگر بازاریابی آنلاین انجام شود نتیجه ها بلند مدت است. به هر حال داشتن سایت بهتر از نداشتن ان است.
قوانین صادرات خرما
صادرات خرما نیاز به یکسری شناخت ها نسبت به قوانین کشور مقصد دارد. مثلا اروپایی ها خرما را با قیمت خوبی می خرند اما قواعد سختگیرانه تری برای کیفیت و سلامت خرما دارند. در عوض هندی ها قوانین راحتت تری برای ورود خرما ایران دارند اما با قیمت کمتر می خرند به خصوص از قله فروش ها. اما در صورتی که بر روی بسته بندی صادراتی کار کنید سود خوبی می توانید داشته باشید.
مجوز های مورد نیاز صادرات خرما
صادرات خرما نیز مثل سایر محصولات برای صادرات باید مجوز و شرایطی داشته باشد. اینجا مهمترین مجوزات ضرروری برای صادرات خرما را نام می بریم تا راحت تر به سراغ بازاریابی و فروش خرما بروید.
برای صادرات خرما باید قبل از ارسال خرما از سازمان بهداشت تایید کیفیت محصول بگیرید که با ازمایش محصول این تاییده به شما داده می شود.
قبل از صادرات خرما باید از سازمان استاندارد مجوز بگیرید که به ان ایزو هم می گویند.
برای صادرات خرما نیاز به محوز رسمی از وزارت صمت است به خصوص اگر محصول به سمت مواد غذایی مثل شیره کشیده شود.
چون خرما یک ماده غذایی است کشورهای واردکننده مثل پاکستان یا هند و ترکیه الزاماتی از شما می خواهند که م یتوانید به راحتی ان را بگیرید.
مهمترین ان الزامات بسته بندی و برچسب زنی است. که باید اطلاعات لازم بر روی بسته بندی خرما صادراتی باشد. اما اگر شما بروکر هستید با خرید خرما از شرکت های صادرکننده کار راحت می شود و درگیر این موضوع نمی شوید.
گواهی انطباق با مقررات کشور وارد کننده که باید از طریق وزارت بهداشت و جهاد برای ان اقدام کنید.
سومین مورد بازرسی محصول است که معمولا شرکت خریدار ممکن است ان را ا شما بخواهد مخصوصا زمانی که بخواهید از خریدار پیش پرداخت بگیرید و قبل از ارسال نهایی تمام پول را از خریدار بگیرید.
عوارض صادرات خرما چقدر است؟
خرما یکی از محصولات پرمصرف و پرطرفدار در کشورهای مسلمان نشین است. کشورهای تولید کننده خرما عوارض واردات می ذارند تا از تولیدکننده داخلی خود حمایت کنند. در عوض کشور صادرکننده مثل ایران برای تنظیم بازار و قیمت ها جلوگیری از افزایش قیمت بی رویه خرما عوارضی برای صادرات وضع می کند.
معمولا عوارض صادرات در زمان نزدیکی به ماه مبارک رمضان بیشتر می شود. پس سعی کنید قبل از ان صادرات خرما را نهایی کنید. معمولا به ازای صادرات خرمای کبکاب 5 هزارتونان عوارض می گیرند. اما برای سایر خرما ها به اندازه 30 درصد ارزش ریالی محموله خرما صادراتی بر اساس نرخ دلار سامانه سنا از شما عوارض می گیرند.
بسته بندی خرما برای صادرات چگونه است؟
در دنیای رقابتی امروزی به خصوص در محصولات غذایی و کشاورزی بسته بندی نقش مهمی در جذب مشتری در غرفه های فروشگاه بازی می کند. پس هر چقدر بسته بندی های شیک و زیبا و خلاقانه ای داشته باشید در صادرات خرما و افزایش سود صادارت موفق تر خواهید بود.
شرکت ها و رقبای شما در حوزه صادرات خرما بر روی بسته بندی شیک سرمایه گذاری می کنند و چون باعث ایجاد ارزش افزوده و افزایش حاشیه سود می شود شرکت ها این موضوع را جدی می گیرند. شما اگر ابتدای کار بروکری هستید و سرمایه انچنانی ندارید می توانید با بسته بندی سایر شرکت ها شروع کنید و بعد از تقویت منابع مالی اقدام به این کار کنید.
در بسته بندی خرمای صادراتی باید به موضوع سلیقه مردم کشور هدف توجه کنید. متسفانه برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان امروزی توجهی به بسته بندی نمی کنند و محصول را بصورت فله در کارتن های ده کیلویی می فروشند . به همین دلیل بسیاری از سود را از دست می دهند. پس اگر می خواهید عملکرد بهتری داشته باشید بر روی بسته بندی و برندسازی خود متمرکز شوید.
اما این کار برای افراد با بودجه محدود اصلا توضیه نمی شود. معمولا بسته بندی خرمای صادراتی ایرانی بیشتر مناسب بازاهای کشورهای هند ترکیه و اسیای شرقی است. برای افزایش سطح نفوذ در بازارها باید بر روی بسته بندی شکیل و مشتری پسند باید سرمایه گذاری کرد.
مشکلات صادرات خرما
صادرات خرما همانطور که مزایا دارد معایبی نیز دارد. برای سهولت کار به انها اشاره می کنیم. برخی از این موارد برای شرکت های تنبل و افراد سنتی کار صدق می کند که ادعای خدایی در تجارت دارند اما بدیهیات را انجام نمی دهند.
بی توجهی صادرکنندگان به تبلیغات و بازاریابی درست در کشور هدف
عدم ارتباط مستقیم با تجار کشور هدف و طبیعتا از دست دادن خریدار خارجی به خاطر نداشتن ارتباط مستقیم
عدم شناخت ظرفیت های بازار عمده فروشی محصول
توجه نداشتن به کیفیت و شاخص های ان برای حفظ بازار معمولا بعد از یکی دوبار از کیفیت کم می کنند و از خریدار سوء استفاده می کنند.
افزایش هزینه های حمل و نقل در برخی از زمان های سال
جمع بندی
خرما یکی از پرمصرفترین خشکبارهای ایران و جهان است و به همین دلیل بسیاری از افراد به فکر صادرات خرما و کسب درامد دلاری هستند. بسیاری از کشورهای خارجی اقدام به واردات خرما از ایران می کنند. به همین دلیل بسیاری از صادرکنندگان به فکر صادرات خرما به روسیه ،ترکیه ، آذربایجان، افغانستان هند پاکستان و امارات و حتی عراق هستند.
البته نباید کشورهای اروپایی دیگری مثل آلمان انگلستان هلند فرانسه را از لیست حذف کرد. اما کشورهای خریدار که محدودیتهای کمتری دارند گزینه بهتری هستند.
عالی هستین